سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش فرا گیرید ؛ چرا که در تنهایی، همدم و در غربت، همره و در خلوت، هم صحبت است [امام علی علیه السلام]
امروز: یکشنبه 103 اردیبهشت 16

تاریخچه حضور ایران از المپیک???? لندن تا المپیک???? پکن

از عنوان چهاردهمى المپیک 1956تا حال و روز فعلى

با اینکه مقام چهاردهم المپیک 1956 ملبورن بهترین عنوان گروهى ایران در تاریخ این بازیها است  اما آوردگاه سیدنى و کسب 3طلا و یک برنز را مى توان اوج درخشش ایران در بزرگ ترین رویداد دنیا دانست. المپیک بصورت رسمى در سال 1896 در آتن آغاز شد اما ایران تا سال 1936 در بازیها شرکت نکرد. در آن سال کاروان کشورمان متشکل از گروهى از دانشجویان ایرانى که براى تحصیل به فرانسه، ایتالیا، بریتانیا، آلمان و اتریش رفته بودند، در آن رقابتها حضور یافت. آنها لباسى متحدالشکل تهیه کرده و در گروه 19 نفرى پا به دهکده المپیک نهادند اما در نهایت موفق به کسب نتیجه اى نشدند. بر اثر جنگ جهانى دوم و آثار آن، بازیها در 3دوره تعطیل شد تا اینکه در سال 1948 دوره دیگرى از بازیها در بریتانیا برگزار شد و کاروان ورزشى ایران با 52نفر از ورزشکاران، مربیان، سرپرستان و غیره عازم لندن شد. از آن دوره به بعد و تنها در المپیکهاى 1980 و 1984 ورزشکاران ایران به علت جنگ تحمیلى در رقابتها شرکت نکردند. کاروان ورزشى ایران براى نخستین مرتبه در المپیک 1948 لندن حضور یافت و پس از آن رقابتها به طور مستمر در تمامى دوره هاى المپیک به استثناى سالهاى 1980 و1984 شرکت کرده است. در جدول مدال آوران نام جعفر سلماسى به عنوان اولین مدال آور ایرانى در بازى هاى المپیک ثبت شده است. سلماسى در المپیک 1948 در وزنه بردارى به مدال برنز دست یافت ضمن اینکه اولین مدال طلاى المپیکى ایران را امامعلى حبیبى در المپیک 1965 براى کشتى بدست آورد. در مجموع کاروان ایران در المپیک 1948 لندن با کسب یک مدال برنز کمترین مدال را از آن خود کرد و در سال 1952هلسینکى با 7 مدال بیشترین تعداد مدال را کسب کرده است البته از نظر مرغوبیت ایران در المپیک 2000 سیدنى به 3 مدال طلا دست یافت. همچنین از حضور 13 دوره اى ورزشکاران ایرانى در المپیک 10 طلا، 15نقره و 21برنز در3 رشته کشتى، وزنه بردارى و تکواندو کسب کرده است. آمار مدال آوران ایرانى از ابتدا تا به امروز به شرح زیر است:
1948 لندن
کاروان ایران در وزنه بردارى توسط جعفر سلماسى به مدال برنز دست یافت و در رده بندى تیمى در رده سى و ششم بازیها قرار گرفت.
1952 هلسینکى
کاروان ایران در وزنه بردارى توسط محمود نامجو به مدال نقره و على میرزایى به مدال برنز دست یافت و در کشتى هم غلامرضا تختى و ناصر گیوه چى به مدال نقره و محمود ملاقاسمى، جهانبخت توفیق و عبدالله مجتبوى به مدال برنز دست یافتند تا با اتکا به این 3 مدال نقره و 4 مدال برنز در رده بندى کلى مسابقات در رده سى ام قرار بگیرد.
1956 ملبورن
کاروان ایران در کشتى توسط امامعلى حبیبى و غلامرضا تختى به مدال طلا و محمد على خجسته پور و محمد مهدى یعقوبى به مدال نقره دست یافت و در وزنه بردارى هم محمود نامجو مدال برنزرا از آن خود کرد تا با کسب 2 مدال نقره ، 2 نقره و یک برنز در رده چهاردهم قرار بگیرد.
1960 رم
کاروان ایران در کشتى توسط غلامرضا تختى به مدال نقره و محمد ابراهیمسیف پور و محمد پذیرایى به مدال برنز دست یافت. در وزنه بردارى هم اسماعیل علمخواه به مدال برنز رسید تا تیم ایران با کسب یک مدال نقره و 3 برنز به رده بیست و هفتم دست یابد.
1964 توکیو
کاروان ایران تنها در کشتى توسط محمد على صنعتکاران و على اکبر حیدرى به مدال برنز دست یافت تا با کسب همین 2 مدال برنز به رده سى و چهارم دست یابد.
1968 مکزیکوسیتى
کاروان ایران در وزنه بردارى توسط محمد نصیرى به مدال طلا و پرویز جلایر به مدال نقره دست یافت و در کشتى عبدالله موحد به مدال طلا و شمس الدین سید عباسى مدال برنز گرفتند تا ایران با کسب 2
مدال طلا، یک نقره و 2 برنز به رده نوزدهم دست یابد.
1972 مونیخ
کاروان ایران در وزنه بردارى توسط محمد نصیرى به مدال نقره دست یافت و در کشتى هم رحیم على آبادى به مدال نقره و ابراهیم جوادى به مدال برنز دست یافتند تا با کسب 2 نقره و یک برنز به رده بیست و هشتم دست یابد.
1976 مونترال
کاروان ایران در کشتى توسط منصور برزگر به مدال نقره و در وزنه بردارى به وسیله محمد نصیرى به مدال برنز دست یافت تا در مجموع با کسب یک نقره و یک برنز در رده سى و سوم بایستد.
1980 مسکو و 1984 لس آنجلس
ایران بازیهاى 1980 مسکو و 1984 لس آنجلس را تحریم کرد تا 12 سال از بازیهاى المپیک به دور باشد.
1988 سئول
کاروان ایران تنها در کشتى آزاد و توسط عسکرى محمدیان به مدال نقره دست یافت تا در رده چهلم قرار بگیرد.
1992 بارسلونا
کاروان ایران در کشتى توسط عسکرى محمدیان به مدال نقره و امیررضا خادم و رسول خادم به مدال برنز دست یافتند تا با تکیه بر این یک نقره و 2 برنز در جاى چهل و هفتم المپیک قرار بگیرد.
1996 آتلانتا
کاروان ایران در 100 سالگى المپیک در کشتى توسط رسول خادم به مدال طلا، عباس جدید به مدال نقره و امیررضا خادم به مدال برنز دست یافت تا با تصاحب یک مدال طلا، یک نقره و یک برنز در رده چهل و سوم قرار گیرد .
2000 سیدنى
کاروان ایران در وزنه بردارى با درخشش غیر قابل باور حسین رضازاده و حسین توکلى به 2 مدال طلاى ارزشمند دست یافت، تا با توجه به مدال طلاى علیرضا دبیر در کشتى و برنز هادى ساعى در تکواندو جایگاه بیست و هفتم المپیک را از آن خود کند.
2004 آتن
کاروان ایران در وزنه بردارى توسط حسین رضازاده به مدال طلا دست یافت، در تکواندو هادى ساعى مدال طلا و یوسف کرمى مدال برنز گرفتند و در کشتى مسعود مصطفى جوکار و علیرضا رضایى به مدال نقره و علیرضا حیدرى به مدال برنز دست یافتند تا ایران با کسب 2 طلا، 2 نقره و 2 برنز در رده بیست و نهم االمپیک قرار بگیرد.
2008 پکن
کاروان ایران در این دوره یکى از ضعیف ترین نتایج را رقم زد و با مدال طلاى هادى ساعى در تکواندو وبرنز مراد محمدى د رجایگاه چهل و هفتم جدول رده بندى ایستاد.

 

 


 حک شد در خاطر رها در سه شنبه 87/6/5 و ساعت 9:29 صبح | حکاکی شما()
 لیست کل یادداشت های این وبلاگ
زنجیره عشق
مدیریت بهره وری
[عناوین آرشیوشده]

بالا

طراح قالب: رضا امین زاده** پارسی بلاگ پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ

بالا