سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دلها زنگاری چون زنگار مس دارند، پس آنها را با استغفار جلا دهید [امام صادق علیه السلام]
امروز: یکشنبه 103 اردیبهشت 16

1896 آتن
اولین کسی که برنده مدال طلای المپیک نوین شد، جیمز برندان کونولی دانشجوی هاروارد بود. او با هزینه شخصی، خودش را به یونان رساند تا در پرش پرش سه گام به مقام قهرمانی برسد. پاداش این قهرمانی هم اخراج از دانشگاه هاروارد بود. اگرچه پنجاه سال بعد، همین دانشگاه به او که دیگر در قید حیات نبود، دکترای افتخاری اعطا کرد!

1900 پاریس
شاخص‌ترین چهره این بازی‌ها مهندس«ری‌ اوری» بود. او موفق شد در تمام مواد پرش‌ها به قهرمانی دست یابد. او این بود که سال های بسیاری از دوران کودکی خود را به علت بیماری فلج اطفال روی ویلچر می‌نشسته! اوری جمعاً هشت طلای المپیک دارد!

1904 سنت لوییس
در مسابقات دو ومیدانی، در تمام مواد پرش‌ها و پرتاب‌ها و دویدن در مسافت‌های کوتاه یا طولانی، آمریکایی‌ها مدال‌های طلا را درو کردند. تنها طلایی که نصیب غیر آمریکایی‌ها شد، توسط اتین دسمارتو از کانادا رقم خورد.


1908 لندن
سرزمین بریتانیا در المپیک قبلی فقط یک شرکت کننده داشت. اما در لندن حکایت دیگری در متن بازی ها جریان پیدا کرد. در رشته تازه ابداع شده واترپلو، انگلیسی‌ها که مبتکراین ورزش بودند به قهرمانی رسیدند. در فوتبال هم به قهرمانی دست یافتند. از بازی های المپیک 1908 لندن بود که مسابقات فوتبال جنبه رسمی به خود گرفت و پنج کشور در آن حضور یافتند. ، شکست 17 بر یک فرانسه از دانمارک، ننگی بر پیشانی فوتبال این کشور بود.

1912 استکهلم
جیم‌تورپ از آمریکا در پنجگانه و دهگانه برنده طلا شد. اما شادمانی‌اش دوامی نداشت. چون او در گذشته برای مسابقات محلی بیسبال حقوق می‌گرفت، به تعبیر مقامات کمیته بین المللی المپیک، در رده ورزشکاران حرفه‌ای قرار گرفت تا عناوین قهرمانی‌اش را پس بگیرند.او حتی در بستر مرگ هم از کابوس آن ماجرا رهایی نداشت و اطرافیان می‌شنیدند که مدال‌هایش را چگونه در هذیان‌های هنگام احتضارش یاد می‌کند. کمیته بین‌المللی المپیک، 30 سال پس از مرگش مدال های او را به نوادگانش پس داد!

1920 آنتورپ
پاوونورمی از فنلاند را سمبل دویدن در تاریخ المپیک‌ها نامیده‌اند. او در دوهای 5هزار و 10هزار متر صاحب دو نشان طلا شد. نورمی در مجموع المپیک‌ها 9 طلا و 3 نقره برگردن آویخت. ضمناً افتخار افروختن مشعل بازی‌های 1952 هلسینکی را نیز به او سپردند

1924 پاریس
کسی نیست که تارزان را نشناسد. اما احتمالاً خیلی ها جانی ویسمولر آمریکایی را نمی شناسند. او همان تارزان معروف است!
او قبل از تارزان شدن، مدال های طلای المپیک را در شنا
درو می کرد. شناگر اتریشی الاصلی که حتی در واترپلو هم با تیم ملی امریکا موفق به کسب مدال برنز شد! او سال ها بعد در هالیوود ایفاگرنقش تارزان شد. ویسمولردر شرایطی که مشغول آماده سازی برای شرکت در المپیک 1932 لس‌آنجلس بود، مورد توجه بازیگریابان زیرک هالیوود قرار گرفت.
ویسمولر اولین شناگر تاریخ است که صدمتر را زیر یک دقیقه شنا کرده. پنج طلا و و یک برنز المپیک در کارنامه تارزان به ثبت رسیده.

1928 آمستردام
به رغم سنگ اندازی ها و بهانه جویی‌های بارون پیر دوکوبرتن موسس بازی‌های المپیک نوین و رییس اسبق کمیته بین‌المللی المپیک، زنان برای اولین بار اجازه یافتند در مسابقات دو ومیدانی المپیک شرکت کنند. کوبرتن به شدت معترض بود و حتی ترجیح داد بازی‌ها را تماشا نکند. در عین حال چند زن در ماده 800 متر بر اثر خستگی زیاد از حال رفتند! همین امر باعث شد که مسابقات زنان در مسافت‌های بالاتر از 200 مترممنوع اعلام شود. این ممنوعیت تا المپیک 1960 رم تداوم داشت.

1932 لس آنجلس
میلدرد دیدریکسون زنی اعجاب انگیز از آمریکا، در پرتاب نیزه قهرمان المپیک شد. در 80 متر با مانع هم اول شد و در پرش ارتفاع دوم! دیدریکسون یگانه ورزشکار تاریخ بازی‌های المپیک است که توانسته در هر سه رشته اصلی دو و میدانی (دویدن، پرش و پرتاب) صاحب مدال شود.

1936 برلین

در فینال 100متر، آدولف هیتلر در جایگاه ویژه، نشسته و مسابقه را تماشا می کرد. او آمده بود تا نبرد یک ژرمن با حریفان سیاهپوستش را تماشا کند.
اما جسی اوونس جوان سیاهپوست آمریکایی، به مقام قهرمانی رسید. دونده آلمانی، پشت سر تمام سیاهان ماند و پنجم شد! هیتلر پس از قهرمانی اوونس، حاضر نشد توزیع جوایز 100متر را انجام دهد.
خشماگین از جایش بلند شد و ورزشگاه را ترک کرد. اوونس در پرش طول نیز با حدنصاب هشت متر و 13 سانتی متر، رکورد جدیدی برای جهان به جا گذاشت.

1948 لندن
جنگ جهانی خاتمه یافته بود انگلستان برای دومین بار میزبان شد. آن‌ها در المپیک 1908 لندن به رکورد 56 مدال طلا رسیده بودند. اما در این دوره فقط سه بار سرود قهرمانی سر دادند. عوارض و ویرانی های جنگ، جایی برای فکر کردن به ورزش باقی نگذاشته بود. حتی در در فوتبال، سوئد به قهرمانی رسید و انگلستان، به رغم میزبانی چهارم شد. آن‌ها در مجموع ضعیف ظاهر شدند. اما میزبانی درخشانی را به یادگار گذاشتند. چهار سال دیگر هم که لندن برای سومین بار، میزبان المپیک شده‌است.

1952 هلسینکی
امیل زاتوپک از چکسلواکی که در لندن طلاى ?? هزار متر را برده بود، زاتوپک که اولین انسانی است که 20 کیلومتر را زیر یک ساعت دویده، این بار در هلسینکی با فروغی چشمگیرتر، در دوهای 5هزار و 10هزار متر قرمان شد. سپس اعلام کرد می‌خواهد در ماراتن هم شرکت کند. کسی باور نکرد. حتی پس از شروع مسابقه نیز همه منتظر انصراف او بودند زیرا تا حالا در ماراتن شرکت نکرده بود! اما امیل زاتوپک به مدال طلا رسید! جالب این جا بود که همسرش دانا زاتوپک هم در پرتاب نیزه قهرمان شد!

1956 ملبورن

60 سال پس از بازگشایی المپیاد نوین، بالاخره کشور ایران هم طعم طلای المپیک را چشید. کاروان کوچک ایران، فقط با 15 نفر با ایرفرانس به پاریس رفت تا راهی ملبورن شود. همین کاروان کوچک اما بهترین نتیجه در تاریخ ورزش ایران را کسب کرد و در رده چهاردهم جدول رده بندی مدال ها ایستاد. نتیجه ای که بعدها دیگر هرگز تکرار نشد و ما راهی به جمع 14 کشور برتر ورزش جهان نیافتیم.
غلامرضا تختی با شش پیروزی پیاپی به مدال طلای این وزن چنگ انداخت. او یاکوب ترون از آفریقای جنوبی، روبرت استکل از کانادا، میتسو از ژاپن و کوین کوت از استرالیا را با ضربه فنی مغلوب کرد. در دور پنجم، بوریس کولایف از شوروی را شکست داد و در آخرین پیکار، پیتر بلر از امریکا را مغلوب کرد تا بر سکوی نخست این وزن قرار گیرد. امامعلی حبیبی ملقب به ببر مازندران نیز، ابتدا اوله آندربرگ قهرمان المپیک هلسینکی از سوئد را ضربه فنی کرد. پس از آن گیولا توث از مجارستان، روژه بیل از فرانسه، گاریبالدو نیتزولا از ایتالیا و کاساهارا از ژاپن را پشت سر گذاشت. حبیبی در کشتی آخر خود در حالی که به شدت مریض بود توانست الیم بک بستایف از شوروی را مغلوب کند و بر سکوی اول المپیک بایستد.

1960 رم
یک دونده گمنام اتیوپیایی به نام آبب بیکیلا با پاهای برهنه قهرمان ماراتن المپیک شد! آن هم در آن خیابان‌ها و سنگفرش‌های داغ و تفتیده از آفتاب سوزان رم! مسیر مسابقه طوری پیش بینی شده بود که عظمت روم باستان را در بر بگیرد. آبب مسیر 42کیلومتر و 195 متری را در زمان 2 ساعت و 15 دقیقه دوید. او با پاهای برهنه اش عظمت و شکوه کاخ های باستانی رم را درنوردید و زیر گام‌های آهنینش گرفت. همان‌طور که 20سال پیش، سربازان ایتالیایی باکشور او این‌کار را کرده‌بودند.

1964 توکیو
در جدول رده‌بندی مجموع مدال ها، آمریکایی‌ها که دو دوره بود قافیه را به شوروى مى باختند، در توکیو روى سکوى نخست قرار گرفتند. در کاروان آن ها، باب هایس نخستین انسانی لقب گرفت که 100 متر را در کمتر از 10 ثانیه می دود. در بسکتبال هم آمریکا مثل همیشه با پیروزی مقابل شوروی، به قهرمانی رسید. بیل برادلی کاپیتان بسکتبال آمریکا بعداً سناتور شد!

1968
مکزیک
باب بیمون در پرش طول، با پرش 8 متر و 90 سانتی متری‌اش، 55 سانتی متر رکورد جهان را بهبود بخشید! او حتی از نفر دومش هم 71 سانتی متر بیشتر پرید. این رکورد تا 23 سال بعد پابرجا ماند و توسط مایک پاول آمریکایی شکسته شد. اگرچه در المپیک‌ها هنوز این رکورد فرو نریخته و به نظر نمی‌رسد که در پکن هم فرو بریزد. رکوردی که قدیمی‌ترین رکورد تاریخ ورزش‌ها در المپیک است.

1972 مونیخ
والری بوروسف در 100 و 200 متر دو طلا را از اردوگاه آمریکایی‌ها ربود و نصیب شوروی کرد. واسیلی الکسیف، قهرمان افسانه‌ای شوروی هم با ثبت 640 کیلوگرم قوی‌ترین مرد جهان لقب گرفت. این اعجوبه تاریخ وزنه برداری، 235 کیلو را پرس کرد، 175 کیلو را در یکضرب مهار کرد و 230 کیلو راهم در دوضرب. حمله چریک‌های فلسطینی به دهکده المپیک و گروگان گرفتن ورزشکاران اسرائیلی مهم‌ترین اتفاق المپیک بود که با کشته شدن 9 اسرائیلی و 5 مبارز فلسطینی به پایان رسید.

1976 مونترال
کورنلیا اندر شناگر آلمان شرقی توانست 4طلا و یک نقره به دست آورد. اندر با این موفقیت جمع مدال های خود را در دو المپیک به 4 طلا و 4 نقره رساند. جیمز مونتگمری از آمریکا ، نخستین شناگری لقب گرفت که 100 متر آزاد را در کمتر از 50 ثانیه شنا کرد و به قهرمانی المپیک رسید. ریبیاچى ایتالیایى اولین شیرجه رو المپیکى شد که 3 طلاى متوالى به دست آورده. در بوکس، کوباتوانست در 11 وزن به 8 مدال بگیرد که 3 تایش طلا بود. برمودا با 53 هزار سکنه، کم‌جمعیت‌ترین کشور بود که به مدال رسید.

1980 مسکو
اگرچه این المپیک را بسیاری کشورها از بلوک غرب و سایر کشورها تحریم کرده بودند، اما در برخی رشته هاغیبت غربی‌ها چندان احساس نشد. مثلاً در ژیمناستیک که سطح کیفی مسابقات مثل وزنه برداری و کشتی آزاد و فرنگی بالا بود. نادیا کومانچی در المپیک قبلی توانست هفت بار به امتیاز 10 برسد و سه طلا، یک نقره و یک برنز هم بگیرد! از مونترال به بعد، ظهور او و قدرت تیم دختران رومانی، اقتدار طولانی دختران شوروی را دچار گسست کرد.

1984 لس آنجلس
بلوک شرق، جبران مافات کرد و یک نه بزرگ به این بازی ها گفت! مثل المپیک مسکو، عدم حضور بسیاری از قهرمانان جهان از کیفیت بازی ها کاست. مانند الکساندر دیتیاتین ژیمناست، سرگئی بوبکا در پرش با نیزه، آناتولی پیسارنکو در وزنه برداری، سرگئی بلوگلازوف و آرسن فادزائف در کشتی آزاد و تئوفیلو استیونسن بوکسور کوبایی که قصد داشت چهارمین طلای المپیکش را صید کند. البته تایوان برای اولین بار کاروان ورزشی خود را عازم المپیک کرد.

1988 سئول
این بار نه آمریکا میزبان بود و نه شوروی که با اتکا به همپیمانان خود بخواهند همدیگر را قال بگذارند. هم شوروی آمد و هم آمریکا. در عین حال، ایران بعد از دو دوره تحریم، مجدداً به عرصه بازی ها بازگشت و با تک مدال نقره عسگری محمدیان در کشتی آزاد به کار خود پایان داد.

1992 بارسلون

در بسکتبال، برای نخستین بار حرفه‌ای‌ها جواز حضور گرفتند. آمریکا با ستاره‌ها یی مثل مایکل جوردن، مجیک جانسون، چارلز بارکلی، لری برد، پاتریک اوینگ و کارل مالون، تیم مشهور به تیم رویایی را روانه بارسا کرد. این تیم تمامی حریفان خود را با اقتدار درهم کوبید. آن ها هیچ وقت در هیچ یک از بازی ها خواست تایم اوت نکردند! در فینال هم کرواسی را با نتیجه 117 بر 85 شکست دادند.

1996 آتلانتا

مایکل جانسون در 200 متر موفق شد با 32/19 دقیقه، حد نصاف جهانی جدیدی بر پاکند. جانسون 100 متر اول را در 12/10 ثانیه و صد متر دوم را در 20/9 ثانیه دوید. مایکل جانسون طلای 400 متر را هم به دست آورد. کارل لوئیس سالخورده، برای چهارمین بار قهرمان پرش طول المپیک شد.

2000 سیدنی
نعیم سلیمان اوغلو و الکساندر کارلین غول مهربان کشتی فرنگی روسیه از دستیابی به چهارمین طلای المپیک بازماندند. مبارزه کارلین با گاردنر در فینال فوق سنگین مختصری هم با ضعف داوری همراه بود. کارلین الان رییس حزب روسیه متحد و از یاران نزدیک ولادیمیر پوتین است.

2004 آتن
مایکل فلپس سرآمد تمام ورزشکاران حاضر در آتن بود. شناگر 19 ساله امریکایی به تنهایی موفق به کسب 6 طلا و در مجموع 8 مدال در رقابت های انفرادی شنای مردان شد! فلپس در پکن هم حضور خواهد داشت تا با کسب چهار مدال طلای دیگر، موفق‌ترین ورزشکار تاریخ المپیک ها لقب بگیرد.


 حک شد در خاطر رها در سه شنبه 87/6/5 و ساعت 9:14 صبح | حکاکی شما()
 لیست کل یادداشت های این وبلاگ
زنجیره عشق
مدیریت بهره وری
[عناوین آرشیوشده]

بالا

طراح قالب: رضا امین زاده** پارسی بلاگ پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ

بالا